Przebieg postępowania upadłościowego

Tomasz Szadkowski / Przebieg postępowania upadłościowego

tomasz szadkowski Doradca restrukturyzacyjny

Przebieg postępowania upadłościowego

W postanowieniu o ogłoszeniu upadłości upadłego sąd orzeka, że postępowanie upadłościowe będzie prowadzone w trybie określonym w art. 4911 ust. 1 p.u. Powyższe oznacza, że postępowanie upadłościowe będzie toczyło się trybie uproszczonym, w którym nie ustanawia się sędziego-komisarza, a większość czynności w toku postępowania podejmuje syndyk.

Podstawowym zadaniem syndyka jest objęcie majątku upadłego, jego likwidacja, a następnie dokonanie oceny, w jaki sposób powinno dojść do zakończenia postępowania upadłościowego – tj. czy zachodzą przesłanki ustalenia planu spłaty wierzycieli, warunkowego umorze nia zobowiązań Upadłego, umorzenia zobowiązań Upadłego lub odmowy ich umorzenia.

Jak przebiega postępowanie upadłościowe

Krok pierwszy

Po ogłoszeniu upadłości syndyk zawiadamia wierzycieli, małżonka upadłego, banki i instytucje, zwraca się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla upadłego z wnioskiem o udzielenie informacji dotyczących upadłego oraz zasięga informacji o upadłym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ponadto składa do komornika sądowego wniosek o poszukiwanie majątku upadłego z ograniczeniem do poszukiwania w bazach danych, do których komornik ma dostęp.

Krok drugi

Niezwłocznie nie później niż wraz z podjęciem pierwszej czynności syndyk składa do akt postępowania dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z pełnieniem funkcji oraz oświadczenie, że nie zachodzą przeszkody do pełnienia funkcji syndyka.

Krok trzeci

Syndyk niezwłocznie obejmuje majątek upadłego, zarządza nim, zabezpiecza go przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem go przez osoby postronne oraz przystępuje do jego likwidacji.

Krok czwarty

Wyboru sposobu likwidacji masy upadłości dokonuje samodzielnie syndyk w sposób, który umożliwia zaspokojenie wierzycieli w jak największym stopniu, z uwzględnieniem kosztów likwidacji. O wyborze sposobu likwidacji nieruchomości oraz wyborze sposobu likwidacji składników masy upadłości, których wartość oszacowania wskazana w spisie inwentarza przekracza pięciokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w trzecim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, syndyk zawiadamia wierzycieli oraz sąd.

Krok piąty

Po upływie terminu do zgłaszania wierzytelności i przeprowadzeniu likwidacji majątku wchodzącego w skład masy upadłości, syndyk oceni sytuację upadłego i na podstawie tej oceny złoży sądowi upadłościowemu:

- projekt planu spłaty wierzycieli z uzasadnieniem albo informację, że zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 49116 ust. 1 p.u. (przesłanki umorzenia zobowiązań Upadłego bez ustalania planu spłaty wierzycieli),

- informację, że zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 49116 ust. 2a p.u. (przesłanki warunkowego umorzenia zobowiązań Upadłego bez ustalania planu spłaty wierzycieli),

- informację, że zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 49114a ust. 1 p.u. (przesłanki odmowy umorzenia zobowiązań Upadłego). Wcześniej syndyk doręczy wierzycielom (uwzględnianym z urzędu oraz tym, którzy skutecznie zgłosili swoje wierzytelności) oraz upadłemu projekt planu spłaty albo informację o wskazanych powyżej przesłankach oraz zobowiąże ich do złożenia swojego stanowiska.

W projekcie planu spłaty zostanie m.in. wskazane, w jakiej kwocie i w jakich terminach upadły po zakończeniu postępowania upadłościowego będzie obowiązany spłacać swoich wierzycieli.Wierzyciele będą mgli zgłosić swoje stanowiska co do projektu planu spłaty lub informacji o przesłankach zakończenia postępowania upadłościowego w inny sposób niż poprzez ustalenie planu spłaty, o czym zostaną zawiadomieni w odrębnej korespondencji.

Formularz kontaktowy

Napisz do nas, opisz swój problem